Geen categorie

Hergebruik je doelgroep

Remarketing is een term die eigenlijk precies hetzelfde inhoudt als wat de naam doet vermoeden. Het voorvoegsel ‘re’ betekent vaak dat er iets ‘terug’ gebeurt, en in dit geval is dat marketing. Bij remarketing wordt er dan ook contact gelegd met internetgebruikers die eerder interactie hebben gehad met jouw website of mobiele applicatie. Op deze manier kan je je specifieke doelgroep beter in kaart brengen en beter bij je houden en aan je binden. Je kan dus je advertenties via remarketing strategisch aan deze mensen blijven aanbieden, zodat je ze herinnert een aankoop te doen of te voltooien.

Menselijke psychologie

Dit is prettig, want zo speel je in op de menselijke psychologie. Mensen zijn namelijk geneigd om dát merk te kopen wat ze kennen, zelfs als dat onderbewust is. Dit betekent dus dat het effect dubbel is. Het kan dat de internetgebruiker jouw product in de advertentie ziet, en het daarop bekijkt en aanschaft. Maar het kan ook dat de internetgebruiker in kwestie niet op een bewust niveau bezig is met het product en het dan later koopt, via internet of in de supermarkt. Dan moet deze persoon kiezen tussen, ik zeg maar wat, verschillende merken douchegel. Dan maakt deze persoon een schijnbaar willekeurige keuze voor Palmolive, maar eigenlijk is deze keuze gebaseerd op het feit dat deze het meest bekend voorkwam omdat deze voorbij kwam in remarketing advertenties die bleven komen.

Privacy

Als je dit zo hoort, voel je je misschien bespiedt. Toch is dit toegestaan wettelijk, ook met het oog op privacy. Het maakt het immers alleen makkelijker voor bedrijven om hun doelgroepen te blijven bereiken. Dat het licht manipulatief werkt is dan geen probleem, omdat er geen sprake is van concrete dwang. Er wordt bij remarketing simpelweg gebruik gemaakt van terugkerende doelgroepen en de menselijke psychologie. Hierdoor is het mogelijk om je advertenties meer gericht te maken. Ook heb je een breder bereik en goed getimede targeting.

Reacties uitgeschakeld voor Hergebruik je doelgroep